23 Ekim 2012 Salı

Saperne * , Read ** , Okumak



Çok gezen mi bilir , çok okuyan mı?
Çok gezen eğer bakmayı değil görmeyi becerenlerden ise tabii ki çok bilebilir. Ama çok okuyan çooook bilir. Bu okuma zevki ise sonradan edinelisi bir durum değildir bence. Bunu aileden görmeli insan. Öyle " oku çocuuuum " demekle de olmaz. Evde çocuğun ebeveynleri okuyacak ki o çocukta okumayı bilsin ve sevsin.
Keyif alınacak bir etkinlik olduğuna görerek karar versin. Genelde anne babalar " bizimki hiiiç okumuyor " der. Onlara soracak olursanız sen hiç okurmusun diye genelde ( dürüst cevap verirlerse ) hayır derler.
Çocuklar gördüklerini yapar. Söylenenden çok..........
Eğer çocuğunuza :

- Ellerinle yemek yeme derken siz elle yerseniz,
- Burnunu çekme derken siz çekerseniz,
- Dişlerini fırçala derken sizi asla fırçalarken görmezse,
- Oku derken okumazsanız,
- Bağırma derken siz ona bağırırsanız,
-.................... liste uzar da uzar.........................

Çocuğunuz asla uyarılarınızı dinlemeyecek sadece sizden gördüklerini doğru bilecektir. Ebeveyn olmak zor zanaat boşuna dememişler.
Adab-ı muaşeret kılavuzu her evde ayrı olabilir. Onun için yorumlarımı kendime saklayacağım ama okuyun ki okusunlar demeden edemeyeceğim. Okusunlar bıkmadan okusunlar.
Okumaya niyetli olmayan çocuğunuzun ilk başlarda ne okumak isterse alın onu klasiklere yada uzun kitaplara hemen boğmayın. Sabırlı olun. Bırakın ilk başlarda sadece kendi istediklerini okusun inanın piyasada zararlı çocuk kitabı yok gibi zaten. Okumanın keyfini alsınlar sonra - bir de bunu dene. dediğinizde zaten teklifinize olumlu bakacaktır. Çocuk artık okumayı seven bir birey olma yolunda ilerlemektedir.
Bu macera bebeklikten başlarsa kusursuza daha çabuk ulaşılır. Anlamaz zannettiğiniz yaşında iken bile ona okuyun. Ayaklandığında sizi okurken görsün. Sonuç % 100 tatmin diyebilirim.

Başımdan geçen bir hikayemi anlatayım : Ben kızımı mama iskemlesinde oturtmaya başladığım gün ona kahvaltısını ettirirken ben de yüksek sesle ona gazete okumaya başladım. Haberleri efektli bir şekilde okurken hem kendimi düşünüyordum yani zaman bulamamaktan yakındığımdan gazete okuma fırsatı olmuştu bana hem de onu düşünüyordum. Beni nasıl dikkatle dinlerdi anlatamam. Ona tabii ki çocuk kitapları da okurdum . Bir de alışverişten hiç çekinmeyin  kızımın birkaç tane bez kitabı varken çoğu anne onu nereden buldunuz bile demişti bana. Sonunda kızım yuvadayken öğretmenleri bana kelime haznesinin çok geniş olduğunu istese kitap bile yazabileceğini : )) söylediler. Bununla bitmedi çocuk doktorumuz kızımın üstün zekalı olduğunu mutlaka pedagoğa giderek anne baba olarak ona nasıl davranmalıyız konusunda kendimizi geliştirmemizi söyledi. Biz pedagoğu bir ziyaret sonrası devam etmedik o ayrı. Ama kızım bugün 11 yaşında ve kitap okumayı çok seviyor. İkimizin en büyük hobisi kitapçıda vakit geçirmek ve sonunda bir kaç kitap almak.
Bir de oğlum var o bu ara okumayı istemiyor 7 yaşında , sıkmıyorum ama reçete bende nasıl olsa .....

Bu da nereden çıktı demeyin sadece şu paylaştığım fotodan esinlendim.
Okunmak ve yorumlanmak üzere.................
* İtalyanca Okumak
** İngilizce Okumak

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder